Woordenboek Harry Potter

Algemeen Volksblad
Een dreuzelkrant die Oom Herman Duffeling graag leest.

Avada Kedavra
De vloek des doods.

Algemeen Volksblad
Een dreuzelkrant die Oom Herman Duffeling graag leest.

Avada Kedavra
De vloek des doods. Dit is een van de Onvergeeflijke Vloeken.

Azkaban
De Tovenaarsgevangenis. De gevangenis bevindt zich op een eiland en wordt streng bewaakt door dementors, die al het geluk uit je zuigen.

Ballings
De middelbare school waar Dirk Duffeling naar toe gaat.

Basilisk
De Koning van de Slangen. Een blik in zijn ogen is al dodelijk en als je hem niet recht aankijkt, versteen je zelfs nog.

Beauxbatons
Een Franse toverschool.

Beuker
Zwarte bal (er zijn er twee van) in het Zwerkbal spel, die proberen de Zwerkbal spelers van hun bezems te jagen.

Beukwilg
De oude aggressieve boom die Het Krijsende Krot bewaakt. Als je er te dicht in de buurt komt, kun je geslagen worden door een van zijn takken.

Boeman
Boemannen leven in donkere ruimtes, zoals een donkere kast. Als ze een mens zien, nemen ze de gedaante aan van iets waarvoor de mens bang is. De manier om een boeman weg te jagen is om om hem te lachen.

Boterbier
Drankje dat geschonken wordt in het cafe in het tovenaarsdorpje Zweinsveld.

Brandstof
Met dit poeder dat je in de haard moet gooien kun je van haard naar haard reizen.

Brulbrief
Een brief die in een rode envelop zit. Als je hem openmaakt komt er een krijsende stem uit. Ron krijgt een brulbrief van zijn moeder omdat hij de auto gebruikt had om naar Zweinstein te komen.

Cambridge Cannons
De Zwerkbalploeg van Cambridge. Het is Ron's favoriete team.

Centaur
Wezens die in het Verboden Bos leven. De ene helft van hun lichaam is van een mens, de andere helft van een paard. Ze weten heel veel van astrologie.

Chinese Zenger
Een rode draak. Dit is een van de draken waartegen de kampioenen moeten strijden.

Chocokikker
Een kikker van chocolade waar je plaatjes van tovenaars en heksen bij krijgt. Veel leerlingen sparen deze plaatjes. De plaatjes op de foto's bewegen zoals alle foto's in de tovenaarswereld.

Collectebus
Een bus die gestrande of verdwaalde tovenaars en heksen naar de plek van hun bestemming brengt.

Cruciatusvloek
Hiermee kun je iemand ontzettende pijn aandoen. Dit is een van de Onvergeeflijke Vloeken.

De Drie Bezemstelen
Een gezellig cafe in Zweinsveld.

Delfstoffer
Deze diertjes vind je vooral in mijnen. Ze houden van glinsterende voorwerpen.

Dementor
Dementors zijn de bewakers van Azkaban.

Dooddoeners
Zo noemen de volgelingen van Jeweetwel zichzelf.

Dreuzels
Een woord dat tovenaars gebruiken voor "gewone" mensen (mensen die geen toverkracht hebben)

Drijver
Deze met knuppels bewapende Zwerkbal spelers moeten de beukers wegslaan (beukers zijn de zwarte ballen die spelers van hun bezem proberen te krijgen).

Druilerige Berg
Een berg in de buurt van het Nest (de woning van de Familie Wemel). Hierop bevind zich de Viavia naar het WK Zwerkbal in het vierde boek.

Duisterdetectors
Apparaten die aangeven of er onheil of leugens in de buurt zijn.

Fantaciteer-Veer
Een veer die Rita Pulpers gebruikt met interviews. Deze veer overdrijft alles en verzint ook veel.

Feniks
Af en toe verbrand een Feniks helemaal en wordt hij uit zijn as herboren. De tranen van een Feniks hebben een helende werking.

Fisteldistels
Fisteldistels zijn planten, maar ze lijken op reusachtige, dikke, zwarte slakken die rechtop uit de grond steken, verder hebben ze grote glanzende zweren die gevuld zijn met pus. Dit pus is erg waardevol, het is een remedie tegen jeugdpuistjes.

Fopstok
Stokken die op echte toverstokken lijken, gemaakt door Fred en George Wemel, maar in werkelijkheid komt er vaak een rubber dier uit.

Galagewaad
Een gewaad speciaal voor gala's en feesten.

Galjoen
De gouden munt uit de tovenaarsmunteenheid. Je kunt ze krijgen bij Goudgrijp, de tovenaarsbank.

Gewone Groene Draak uit Wales
Een groene kleinere draak. Dit is een van de draken waartegen de kampioenen moeten strijden.

Glamorgana's
Glamorgana's waren vrouwen, hele mooie, maar niet menselijke vrouwen. Hun huid glanst zo helder als de maan en ze hebben wit-goud haar.

Gluiposcoop
Een apparaatje dat gaat zoemen als er onheil in de buurt is.

Goudgrijp
De tovenaarsbank gelegen aan de Wegisweg. Goudgrijp is ontzettend diep en wordt bewaakt door Kobolden.

Griffoendor
Een van de vier afdelingen op Zweinstein. Griffoendors zijn dapper, ridderlijk en hebben lef. De kleur van Griffoendor is rood en het wapen is een gouden leeuw.

Grim
Een angstaanjagende grote zwarte hond. Dit is het voorteken van de dood.

Guichel en Slemps magische fopshop
Een winkeltje in Zweinsveld waar je allerlei fopartikelen kunt kopen.

Havermouth
Het dorpje waar het ouderlijk huis van Jeweetwel staat.

Heks en Haard
Weekblad voor tovenaars en heksen.

Hippogrief
Een fabeldier dat voor de helft paard en voor de andere helft vogel is. Als je geen ruzie met een Hippogrief wilt, dien je deze met een buiging te begroeten.

Hongaarse Hoornstaart
Een zwarte draak met gele ogen. Dit is een van de draken waartegen de kampioenen moeten strijden.

Huffelpuf
Een van de afdelingen van Zweinstein. Huffelpufs staan er om bekend dat ze trouw, geduldig en ijverig zijn. De kleur van Huffelpuf zwart/geel en het wapen is een das.

Hypocrietspriet
Een soort antenne met extra draaien en krullen. Dit apparaat begint te trillen als iemand leugens vertelt.

Ierse kabouters
Piepkleine bebaarde mannetjes met rode vestjes en een minuscuul lantaarntje.

Imperiusvloek
Met de imperiusvloek krijg je totale beheersing over een ander. Dit is een van de onvergeeflijke vloeken.

Jager
In het Zwerkbal spel is het hun taak om met de slurk (de rode bal) te scoren door deze door de ringen te gooien.Als de slurk door een ring is gegooid levert dat 10 punten op.

Kaboutergoud
Geld dat na een paar uur oplost.

Kanariekano
Kano's (koek) uitgevonden door Fred en George Wemel die je in een kanarie veranderen.

Keltische Aardmannetjes
Kleine blauwe mannetjes, die erg vernielzuchtig zijn.

Ketelbodemrapport
Een rapport dat Percy Wemel moet schrijven over de dikte van ketelbodems. Hij moet dit schrijven voor Barto Krenck voor het ministerie (in deel 4).

Ketelkoeken
Koeken die tovenaars graag eten, je kunt ze onder andere onderweg in de Zweinstein Expres kopen.

Kieuwwier
Een wier waardoor je kieuwen krijgt en dus voor lange tijd onder water kunt zijn.

Klammfels
Een toverschool ergens in het Hoge Noorden.

Klein-Zanikem
Het stadje waar de familie Duffeling woont.

Klieder en Vlek
Winkel in de Wegisweg waar je terecht kunt voor je schoolspullen voor Zweinstein.

Knalpoker
Een spel dat veel Zweinstein-leerlingen graag met elkaar spelen in hun vrije tijd. Vooral onder Griffoendor studenten erg populair.

Knoerten
Een elleboogstoot bij Zwerkbal.

Knoet
Een bronzen tovenaarsgeldstuk. Er gaan 29 knoeten in een sikkel

Kobolden
Bewakers van de tovenaarsbank Goudgrijp

Krijsende Krot
Het huisje onder de Beukwilg waar vroeger bij elke volle maan gekrijs te horen was van een weerwolf.

Lekke Ketel
Tovenaars cafe, dat in een dreuzelstraat ligt, maar niet zichtbaar is voor dreuzels. Het cafe is tevens de toegang tot de Wegisweg.

Ligusterlaan
De straat waar de familie Duffeling woont, en wel op nummer 4.

Madame Reina's Magische Multivlekkenverwijderaar
Een schoonmaakmiddel voor tovenaars.

Mandragora
Een kindje dat in een bloempot groeit, de wortels zijn geneeskrachtig.

Meermensen
Meermensen leven op de bodem van het meer bij Zweinstein.

Mes op de Keel
De dorpskroeg in Havermouth.

Modderbloedje
Een kind van dreuzelouders, dat toch over toverkracht beschikt.

M.O.S.
Magische Omroep Stichting.

Musley
Een stad in de buurt van Havermouth.

Nest
Het Nest is de woning van de Familie Wemel.

Ochtendprofeet
De tovenaarskrant.

Omniscoop
Met een omniscoop kun je bij een zwerkbalwedstrijd acties vertragen, herhalen en ze kunnen zelfs een worp-voor-worp analyse van het spel laten zien.

Onvergeeflijke Vloeken
De drie onvergeeflijke vloeken zijn de Imperiusvloek, de Cruciatusvloek en Avada Kedavra. Als je zo'n vloek uitspreekt tegen een medemens kun je levenslang in Azkaban opgesloten worden.

Onzichtbaarheidsmantel
Met deze mantel, die Harry van z'n vader erft, kun je onzichtbaar worden.

Patronus
Met een patronus kun je Dementors uitschakelen. Een patronus is een zilverachtig wezen dat geluk en voorspoed voorstelt, maar geen wanhoop kent. Je roept hem met de spreuk: Expecto Patronum! Peperpeppil
Een pilletje dat helpt tegen griep en verkoudheid.

Perron 9 3/4
Het perron waarop elk jaar op 1 september de Zweinstein Express gereed staat om leerlingen naar Zweinstein te vervoeren.

Pullover United
Zwerkbalploeg waar Olivier Plank na zijn studie bij Zweinstein een contract tekent.

Ravenklauw
Een van de afdelingen van Zweinstein. Ravenklauw staat voor slimheid, verstand en leren. Het wapen van Ravenklauw is een raaf.

Schouwer
Iemand die volgelingen van Voldemort opspoort.

Schrepelen
Een overtreding bij Zwerkbal: met opzet tegen iemand aan vliegen.

Schroeistaartige Skreeften
Wezens die op krabben en kreeften lijken en de mannetjes hebben een angel, de vrouwtjes een soort zuignappen. Ze worden erg groot en ze laten scheten zo heet als vuur.

S.H.I.T.
Vereniging opgericht door Hermelien. Stichting Huiself voor Inburgering en Tolerantie.

Sikkel
Een zilveren tovenaarsmuntstuk. Er gaan 17 sikkels in een Galjoen.

Sisseltong
Iemand die met slangen kan praten.

Spiegel van Negereb
In deze spiegel zie je alles wat je wil zien. Zo ziet Harry zijn familie als hij erin kijkt.

Slijmbal
Slijmbal staat voor: Schriftelijke Lofuiting wegens IJver, Magische Bekwaamheid en Algeheel Leervermogen. Het is een beloning voor hard en goed werk op Zweinstein.

Sluipwegwijzer
Op het eerste gezicht een oud stuk perkament. Maar met een bepaalde spreuk wordt het een plattegrond van Zweinstein met alle geheime gangen en alle rondlopende mensen als bewegende bolletjes met namen erboven.

Slurk
De rode bal in het Zwerkbal spel.

Smekkies in alle Smaken
Snoepjes die je werkelijk in alle smaken kunt krijgen, van aardbei tot braaksel en van chocolade tot spruitjes.

Snaai
Het kleine gouden balletje met vleugeltjes dat erg belangrijk is in een Zwerkbal wedstrijd, je verdient er namelijk 150 punten mee voor je team.

Snelspreuk
Een cursus speciaal voor snullen.

Snul
Persoon die niet kan toveren terwijl beide ouders tovenaars zijn.

Sorteerhoed
Eerstejaars leerlingen van Zweinstein moeten de sorteerhoed opzetten, de sorteerhoed deelt ze vervolgens in bij de verschillende afdelingen.

Steen der Wijzen
Als je in het bezit van deze steen bent heb je het eeuwige leven en kun je alles in goud veranderen.

St. Holisto's Hospitaal voor Magische Ziektes en Zwaktes
Een ziekenhuis voor tovenaars met magische ziektes of zwaktes.

Ton-Tong Toffee
Een toffee uitgevonden door Fred en George Wemel waardoor iemands tong zwelt.

Topbox
De VIP-plaatsen bij het WK Zwerkbal.

Toverschool Toernooi
Toernooi tussen de scholen Zweinstein, Beauxbatons en Klammfels. Hiervoor worden gewoonlijk drie kampioenen gekozen door de Vuurbeker. Deze kampioenen moeten drie opdrachten uitvoeren en de winnaar krijgt de Toverschool Trofee.

Toverschool Trofee
De Trofee die de winnaar van het Toverschool Toernooi wint.

Tuinkabouter
Tuinkabouters zijn hoogstens 25 centimeter groot en hebben eelterige voetjes. Ze wonen in de tuinen van tovenaars. Ze lijken op modderige aardappels met pootjes.

Tovertweelings Topfopshop
Een plan van Fred en George Wemel om allerlei fopartikelen die ze zelf uitgevonden hebben te verkopen. Ze willen na Zweinstein graag een fopwinkel beginnen.

Uilenvleugel
Ruimte op Zweinstein waar de uilen slapen en eten.

Viavia
Voorwerpen die tovenaars op een van te voren vastgesteld tijdstip van de ene plek naar de andere plek verplaatsen. Een Viavia kan vanalles zijn, maar is meestal iets wat geen waarde voor dreuzels heeft, zoals afval.

Verboden Bos
Het bos op het terrein van Zweinstein waar leerlingen niet mogen komen. Er zijn hier namelijk gevaarlijke wezens.

Veritaserum
De Waarheidsdrank. Met enkele druppels worden je meest intieme geheimen opgebiecht.

Verschijnselen
Nadat een tovenaar ergens verdwijnseld is verschijnt hij weer op een andere plaats, dit heet verschijnselen.

Verdwijnselen
Als een tovenaar snel ergens naar toe wil reizen, dan verdwijnselt hij op de ene plaats en verschijnselt hij weer op een andere plaats.

Vijandvizier
Een soort spiegel, hiermee zie je vijanden sluipen.

Villa Vilijn
Groot huis op een heuvel bij het dorpje Havermouth. Dit is het huis waar Voldemorts familie woonde en waar Harry Potter en de Vuurbreker begint.

Voddeleurs Couture
Modezaak voor tovenaars in Zweinsveld, maar ook in Londen en Parijs.

Vuurbeker
De Vuurbeker beslist wie de kampioenen voor het Toverschool Toernooi zijn.

Vuurflits
Superbezem voor Zwerkbal, de beste die er maar is.

Wachter
Een wachter verdedigt de doelpalen bij Zwerkbal.

Wierling
Een kleine gehoornde waterduivel die vooral tussen de waterplanten verblijven.

Winterpayne Wasps
Zwerkbal team waar Ludo Bazuyn voor heeft gespeeld.

Witte Wieven
Een tovenaarsband.

Wisseldrank
Deze drank gebruik je als je in iemand anders wil veranderen. Je hebt dan iets nodig van die persoon, bijvoorbeeld een haar. Na een uur verander je weer terug in jezelf.

Zacharinus' Zoetwarenhuis
Snoepwinkel in Zweinsveld waar je een ruime keuze aan (magisch) snoep hebt.

Zoeker
De belangrijkste Zwerkbal speler, deze moet proberen de snaai te vangen.

Zwadderich
Een van de afdelingen van Zweinstein. Leerlingen van Zwadderich zijn erg sluw en kennen geen angst. Het wapen van Zwadderich is een slang.

Zweedse Stompneus
Een blauwgrijze draak. Dit is een van de draken waartegen de kampioenen moeten strijden.

Zweinstein
Hogeschool voor Hekserij en Hocus Pocus

Zweinstein Express
De rode stoomtrein die leerlingen van perron 9 3/4 op 1 september naar Zweinstein brengt en aan het eind van het schooljaar weer terug.

Zweinsveld
Een tovenaarsdorpje, er is een grote snoepwinkel, een fopspullen winkeltje en nog veel meer. Ook is er een gezellig cafe waar je boterbier kunt drinken.

Zwerkbal
Een sport die heel populair is onder tovenaars. Het is een balspel dat gespeeld wordt op bezems.

Zwik- en Zwachtels Zwerkbal Paleis
Hier kun je alle benodigdheden voor Zwerkbal krijgen.